Voice-over/ stemacteur gezocht!
Je hebt een voice-over of stemacteur nodig voor jouw project. Vaak is de voice- over één van de laatste dingen die in een project aan de orde komt. Maar dan… een goede stem en tone- of -voice kan je boodschap enorm veel kracht bij zetten, en nét dat verschil maken. Dus waar begin je?
- Denk je aan een mannenstem of vrouwenstem? Er is serieus onderzoek gedaan naar wat er ‘ beter’ werkt bij commercials en over deze keuze valt een heleboel te zeggen. Kort door de bocht: tone of-voice is waarschijnlijk de meest belangrijke factor!
- Welke stem past bij mijn merk? Hoe kies ik een goede voice over?
Misschien een open deur, maar kies vooral een stem die past bij ‘de persoonlijkheid’ van je merk.
Want de stem is je merk! Veel bedrijven kiezen dan ook voor een vaste stem voor al hun uitingen. Zodat de boodschap waar het merk voor staat en wat het merk wil uitdragen consistent blijft. En datzelfde geldt voor de gekozen tone-of-voice. Een goede voice-over kan een bepaalde karaktertrek voor je merk neerzetten en zoekt samen met jou naar datgene wat je met je merk wilt uitstralen! Het basisgeluid van mijn eigen stem (helder, warm, oprecht én fris) leent zich bijvoorbeeld erg goed voor educatieve projecten, en wat minder voor de hard sell. - Voice- over of stemacteur gezocht? Vaak wordt er gedacht dat stemacteur een ander woord is voor voice–over. … Het verschil zit er in dat in tegenstelling tot de voice–over, stemacteurs niet alleen inspreken in de juiste tone of voice, zij kunnen daarnaast ook nog acteren met hun stem. Daardoor kunnen zij bijvoorbeeld ook verschillende stemmetjes doen.
- Kies een stem waarin je doelgroep zich kan herkennen.
Hiervoor zijn er eigenlijk drie belangrijke richtlijnen waar je op kunt letten voor de tone-of-voice
Betrouwbaar, dat klinkt niet per se voor iedere doelgroep hetzelfde. Van wie zou jouw doelgroep gemakkelijk iets aannemen? Kunnen ze zichzelf herkennen in de stem? Hoe klinkt een goede vriend of vriendin van jouw doelgroep? Of misschien een vader of moeder figuur waar men graag even wat advies van wil. Hoe betrouwbaarder de stem klinkt, hoe beter de aandacht voor de boodschap ermee wordt vastgehouden.
Geloofwaardig. Je kunt hierbij best afgaan op je eigen indruk. Want als jij de stem ‘ gelooft’ dan zal je publiek dat waarschijnlijk ook doen. Ook hier weer benadruk ik het belang van de tone-of-voice.
Benaderbaar. Het is geen rule of thumb, maar meestal werkt ‘ benaderbaar’ erg goed. Hiermee bedoel ik dat je er gemakkelijk zelf tegen terug zou praten. Dat hangt zeker samen met betrouwbaar maar is toch net even wat anders. Iemand met kennis van zaken maar die ook goed zou kunnen luisteren naar wat de doelgroep te zeggen heeft. Een op gelijkwaardigheid gebaseerde tone-of voice. - En dan… die perfécte tone-of-voice..!?
Het kan natuurlijk heel goed zijn dat je al precies weet welke tone -of voice je zoekt en welk effect jij wilt bereiken met je boodschap en je product. Helder! Bij de meeste stemmenbureaus kies je dan online een stem, een tone- of -voice, upload je je tekst en je briefing en tja dan hoop je dat het goed komt nietwaar? - Persoonlijk contact!
Veel klanten vinden het echter fijn om direct te kunnen afstemmen met de voice-over. Iemand waarmee ze persoonlijk contact kunnen hebben en die verschillende stijlen in huis heeft zodat je samen op zoek kan gaan naar wat het beste past. Jij hebt een idee, de voice over gaat ermee aan de slag en vaak ontstaat dan het beste resultaat tijdens het werken. Helder!